تفاوت اقامت با شهروندی در ترکیه چیست؟

  • در صورتی که فرد اقامت کشور ترکیه را اخذ نماید طبق قوانین اقامتی این کشور ، حق و حقوق بسیار محدودی برای زندگی، تحصیل، تجارت و حتی انجام امور اداری در آن کشور دارد. همچنین این شخص دارای حق رای در ترکیه نمی باشد.
  • این در حالی است که فردی که موفق به اخذ شهروندی ترکیه گردیده است همانند شهروند آن کشور به حساب می آید و حق ورود به جامعه ترکیه (داشتن حقوق مشابه شهروندان ترک) را دارا می باشد.
  • اقامت در یک کشور دارای محدودیت زمانی می باشد و کشورهای محدودی اجازه اقامت کوتاه مدت را به اتباع خارجی اعطاء می کنند. این در حالی است فردی که شهروند ترکیه محسوب می گردد برای اقامت در این کشور هیچ گونه محدودیت زمانی ندارد.
  • در اقامت به شخص اجازه داده می شود با توجه به نوع اقامتی که دارد در ترکیه ساکن باشد و فقط حق سکونت در این کشور را دارد ولیکن اگر این فرد بخواهد در جایی کار کند باید اجازه کار در ترکیه را بگیرد و یا در صورتی که بخواهد کسب و کاری را در ترکیه راه اندازی کند باید اقدام به ثبت شرکت در ترکیه نماید. اما در صورتی که شخص شهروندی ترکیه را داشته باشد ملزم به سکونت در این کشور نیست ودر هر جای دنیا می تواند زندگی کند و همانند یک شهروند ترکی می تواند به تمام حوزه های کاری ورود نماید واحتیاجی به دریافت اجازه کار از یک کارفرمای ترک ویا ثبت شرکت ندارد.